T├╝rkiye’den Gitmek

B├╝y├╝k harfler, s├Âzl├╝kten dolay─▒ k├╝├ž├╝k.

https://eksisozluk.com/entry/47159423 (22.11.2014)

ba┼čl─▒─č─▒n ├žok a─č─▒r oldu─čunu ve bu ba┼čl─▒kta ezilip gidece─čimi bildi─čim halde yazmak zorunda oldu─čumu hissetti─čim eylem. bunlar─▒ s├Âyleyebilmek i├žin uygun bir ya┼č aral─▒─č─▒ var m─▒d─▒r bilmiyorum ama ben ya┼č├ža b├╝y├╝k biri de─čilim. buraya yaz─▒lanlar─▒n ya yar─▒s─▒ ya da iki kat─▒ kadar uzunlu─ča sahip olan paragraf sorular─▒n─▒ cevaplamakla m├╝kellef olanlar─▒n ya┼č─▒nday─▒m.┬á

hayat─▒m─▒n yedi senesi gayet iyiydi. yedi senede iki tayin g├Ârm├╝┼čt├╝m, do─čuyla bat─▒ i├ž i├že ge├žmi┼čti bende. lojman─▒n ├žat─▒s─▒nda duran buzlardan hat─▒rlar─▒m kars’─▒, bir de bah├žedeki a─ča├žtan. o a─ča├ž yaprak d├Âkt├╝─č├╝nde, ye┼čerdi─činde fark ederdim de─či┼čikliklerin oldu─čunu. bu de─či┼čmelerin sebebinin mevsimler oldu─čunu biliyordum, ┼čimdiyse o yedi seneye dokuz sene ekledim. yaprak d├Âk├╝m├╝n├╝n sebebini mevsimlerden ibaret san─▒rken,bug├╝nse bitkisel hormonlara kadar geldim.┬á

feni, sosyali, matemati─či ├Â─črendim ama kim oldu─čumu ├Â─črenemedim bir t├╝rl├╝. bir ge├žmi┼čim vard─▒, birka├ž kelimeyle ├Âzetlerim soranlara. babam x, annem y. doksan sekizin eyl├╝l├╝nde, istanbul’da do─čdum. bunun gibi c├╝mlelere yedi milyar insan─▒n hepsi sahip, ├Âznelerle y├╝klemler yer yer de─či┼čse de.. insan, kimlik bilgilerinden ├žok ├Âtedeki bilgileri edinir. bunlar─▒ bilebilmek i├žin o insan─▒ tan─▒mak gerekir. kendimi tan─▒yor muyum ? ”sen kim oluyorsun ?” sert ifadesiyle ”kimsin sen ? ” diye sorulacakt─▒r ├Âlene kadar. kimim ? kim oldu─čumu ba┼čkalar─▒na sordu─čumda beni kand─▒rd─▒lar hep. uzun zaman sonra anlad─▒m bunu, i┼č i┼čten ge├žmi┼čti. o da tm mi se├žsem say─▒sal m─▒ diye d├╝┼č├╝n├╝rken oldu. fen ├Â─črencisiyim, tm’de olmas─▒ gereken.. ├ž├╝nk├╝ bu topraklar; sosyolojiden, psikolojiden, felsefeden, mant─▒ktan vs yeterince eksik olmas─▒na ra─čmen bunlar─▒ en az ├Ânemseyendi ayn─▒ zamanda. tm’de hi├žbir ┼čey yokmu┼č gibi g├Âsteriyorlar, fende durursan hayat─▒n kurtulur diyorlar. fenler, tm’lerin yapabildiklerini yapabiliyor ama tm’ler fizik, kimya, biyoloji ├ž├Âzemiyor diyorlar. bir g├╝r├╝h da diyor ki, ├╝lkeyi e┼čit a─č─▒rl─▒k├ž─▒lar─▒n y├Ânetmesi.. bu ├╝lkede her ┼čey s─▒nav─▒ verebilmek, bir koltu─ča gelebilmek i├žin var. i├žselle┼čtirmek i├žin yok. ├╝niversite s─▒nav─▒nda derece yapan, o ├žok ├Âvd├╝─č├╝n├╝z e┼čit a─č─▒rl─▒k├ž─▒lar ya da fenler.. ├Â─črendiklerini i├žselle┼čtirebilselerdi, ├╝lke bug├╝n bu hale gelmezdi. her konu┼čmada ”bu memlekeeet ├žooook g├╝zzel ama k─▒yymetini bilmiyorrrlaar” derken, hi├žbir ┼čey yapmad─▒k. cidden, d├╝┼č├╝n├╝yorum da hi├žbir ┼čey veremedim ben bu ├╝lkeye.

sonu ne olursa olsun, ge├žmek istedim tm’ye. kendi okulumla, gidece─čim okulla konu┼čtum defalarca. gidece─čim okulun s─▒nav tarihlerini, ders program─▒n─▒ her ┼čeyini ├Â─črendim. per┼čembe g├╝n├╝ kay─▒tlar bitiyor, pazartesi terkar ba┼čl─▒yordu. ├žar┼čamba sabah─▒nda gittim kendi okuluma. kayd─▒ halledip gidecektim di─čer okula, direkt. ├žantamda da oran─▒n ders program─▒na uyan kitaplar var, i├žimde m├╝kemmel bir enerji ! veeee sistemde beliren 37. madde! alan da de─či┼čtiremedim, okul da. size basit geliyordur fakat ben o an en az bin kez tokat yedim.┬á

ac─▒ ge├žmedi, kafam─▒ toparlar─▒m dedim ama olmad─▒. ba┼ča sard─▒, ba┼ča sard─▒ ve beni y─▒rt─▒p att─▒. kopan sayfalar─▒ kimse yap─▒┼čt─▒ramad─▒, hi├žbir defterin yapra─č─▒ da tutmad─▒ bu yapra─č─▒. b─▒rakt─▒m, yapabilece─čim her ne varsa. iki ders fizik olunca art arda, a─člayacakt─▒m resmen. intihar etmek istesem, ├Âlemesem bu kadar olabilirdi ancak.

├žok ├žal─▒┼čkan biri de de─čilim, ├žok zeki de ama ben de vakit bulam─▒yorum televizyon izlemeye. radyo dinliyorum okula gelirken, haberleri oradan takip ediyorum. hangi ┼čark─▒y─▒ dinliyorsun diye soruyor ├ževredekiler, do─čal olarak. ├╝lke ger├žeklerinin kula─č─▒ma ac─▒ bir fonda geli┼čini korka korka dinliyorum diyemiyorum.┬á

ge├ži┼č yapabilseydim, on kas─▒mda o okulda olacakt─▒ ilk g├╝n├╝m. on kas─▒m─▒ sevmem, bu durum da daha beter yapt─▒ o g├╝n├╝. hah, i┼čte geldik atat├╝rk’e diye ge├žirenler varsa i├žinden, sekmeyi nereden kapatabileceklerini gayet iyi biliyorlar. hepimizin sahip ├ž─▒kmas─▒ gereken de─čerlerin arkas─▒na saklanan siyasi partiler y├╝z├╝nden oluyor bunca kutupsalla┼čt─▒rma. x kesiminde olan birinde y olamaz, y’de olan birinde x olamaz gibi h├╝k├╝mler yedi bitirdi bizi.

siren sesini duydu─čumda hissettim, protokoldekilerden olmam gerekti─čini. ┼čehitlerin cenazesinde en ├Ânde yer al─▒p da, onlar─▒ bu ate┼če atan protokoldekiler gibi de─čil tabi. hakk─▒nda y├╝zlerce soru┼čturma ve a─č─▒r iddialarla y├╝ksek mevkilere gelenler gibi de de─čil.. hay─▒r, t├╝rkiye’deki y├Ânetim gibi asla de─čil.

dershaneden ├ž─▒km─▒┼čt─▒m, arabam─▒zdayd─▒m. k├Âpekler etrafa sa├ž─▒lm─▒┼čt─▒ ve bir ├žocuk ka├ž─▒yordu onlardan, kartonlar─▒ toplayan k├╝├ž├╝k ├žocuk.. g├Âzya┼č─▒n─▒ k─▒yafetine sildi, kartonlar─▒ ta┼č─▒d─▒ s─▒rt─▒nda yine. o an, akl─▒mdan hi├ž gitmiyor. ben arabadayken, her ┼čeye sahipken ve hi├žbir ┼čeyden memnun olamazken.. bir hikayeye konu olsa bu, o kitab─▒ okumam ├ž├╝nk├╝ ben h├╝z├╝nl├╝ hikaylerden ka├žar─▒m. g├Âz├╝m├╝n ├Ân├╝nde olanlardan da hep ka├žt─▒m, elimde olanlar─▒ tutamad─▒m. ”d├╝nya d├╝zeni bu, her ┼čeyin z─▒dd─▒ var” demeyin bana. ben de biliyorum b├Âyle oldu─čunu, neden ├žabalam─▒yoruz, neden bu ka├ž─▒┼člar diyorum. neden neden ?┬á

bana verilen imkanlar─▒ gerekti─či gibi kullansayd─▒m, ama├žs─▒z biri olmazd─▒m belki de. elektri─činden, suyundan, dershanesinden, okulundan faydaland─▒─č─▒m ├╝lkeye hizmet edebilecek bir birey olma yolunda emin ad─▒mlarla ilerleseydim ke┼čke. ben b├Âyle d├╝┼č├╝n├╝rken, baz─▒lar─▒ da onlar─▒n ba┼čar─▒lar─▒n─▒ k─▒skand─▒─č─▒m─▒ iddia etmi┼č. k├╝sm├╝┼čler falan, insan ger├žekten hayret ediyor.

hayret etti─čim noktalar s─▒n─▒rs─▒z.
masaya vurup da susturabilece─čini san─▒yor ya┼č─▒tlar─▒m, baz─▒lar─▒n─▒. b├╝y├╝d├╝klerinde ne yapacaklar s├Âyleyeyim mi ? biber gaz─▒yla, tomalarla, ├ževik kuvvetle susturacaklar milletlerini. susturmaya ├žal─▒┼čt─▒klar─▒ ki┼čileri ─▒slatacaklar ba┼čtan sona yine de y─▒k─▒yamayacaklar onlar─▒n beyinlerini.

herkese sayg─▒l─▒y─▒z, biz cumhuriyet ├žocuuuyuz diye ortal─▒kta gezenlere de s├Âz├╝m var tabi. almanya’dan t├╝rkiye’deki x lisesine gelen ├Â─črenciyi, o okuldaki ateist biriyle tan─▒┼čt─▒r─▒rken yap─▒lan muameleye ┼čahit oldum ben. ‘bak bu ateist’ dediler k─▒za. oysa k─▒z almanya’da ya┼čam─▒┼č, orada az─▒nl─▒kt─▒ fark─▒nda m─▒s─▒n─▒z ? siz kime hangi ├Ârne─či veriyorsunuz; dine, dile, ataya, tarihe sahip ├ž─▒kan evlatlar ?┬á

kimse do─čmak istedi─či yeri, ait olaca─č─▒ milleti se├žmedi. s─▒n─▒rlar ortadan kalk─▒yor b├Âyle d├╝┼č├╝n├╝nce. ├Âm├╝r sana verilmi┼č, bunu nerede ge├žirirsen ge├žir. t├╝rkiye’de mutsuzsan burada neden kalas─▒n ki, ├žabalad─▒─č─▒n halde hi├žbir ┼čey de─či┼čmiyorsa ? insan─▒n akl─▒na gitmek fikri bir kez geldi─činde, o fikrin oturaca─č─▒ tek koltuk u├ža─č─▒n veya otob├╝s├╝n koltu─ču olur. kalmak insan─▒ daha da ├žok yorar, bilirim. ka├žmak de─čildir gidenlerin yapt─▒klar─▒, hayat─▒ yakalamakt─▒r onlar─▒n ama├žlar─▒. konu dalland─▒ budakland─▒, nereden ba┼člad─▒m nereye geldim anlamad─▒m. bunu yazmak i├žin de ders ├žal─▒┼čmad─▒m, di─čerleri ka├ž konu bitirdi bilmiyorum. istemedi─čim alanda durmaya mecburum ve ├╝z├╝le ├╝z├╝le ├žal─▒┼čaca─č─▒m fizi─če. neyse, i├žimden ├ž─▒k─▒p gittiler art─▒k. sabredip de okuyanlara sonsuz te┼čekk├╝rler.

bu yaz─▒y─▒ yazd─▒─č─▒m i├žin ter├Ârist ilan edilmemi┼čimdir umar─▒m, t├╝rkiye’de ├Âyle bir ger├žek var ya hani.

HNS

Bir Cevap Yaz─▒n

